Ämnen
 
Arbete
Bostad
Ekonomi
EU
Försvar
Juridik
Kommunikationer
Järnväg
Luftfart
Post
Sjöfart
Telekommunikation
Trafikpolitik
Väg
Kultur
Miljö
Näring
Politiska institutioner
Skatt
Social
Socialförsäkring
Utbildning
Utrikes




Sök i politiken.se:
   
25 september 2014
 
 
Mot ett (privat)bilfritt Madrid
 
Från och med första januari 2015 kommer antalet bilar i Madrids stadskärna att minska drastiskt. Stadshuset, som styrs av Ana Botella från regeringspartiet Partido Popular, har beslutat att stänga av 352 hektar av Madrid stad för privatbilism. Enbart boende och leverantörer kommer kunna köra fritt i innerstan, skriver konservativa tidningen El País.
 
Runt om periferin av Madrids innerstad kommer parkeringar att upprättas, allt för att fortsätta den tidigare initierade processen att göra staden mer fotgängarvänlig.
    Den sedan tidigare framtagna "Planen för mobilitet" har som mål att successivt fasa ut privatbilismen i stadskärnan till år 2020. Idén om positiv diskriminering appliceras för att främja kollektivtrafik, ökad cyklism och förbättrad framkomlighet för fotgängare. Förutom att stänga av alla vägar utom de största genomfartslederna för andra än stadens invånare kommer det också bli dyrare att parkera speciellt miljöovänliga bilar.
    Påtryckningar för att genomföra detta projekt har kommit både från EU-nivå och från lokalbefolkningen. Den legala nivån av utsläpp har länge överskridits och EU har hotat Madrid med höga böter. Stor mobilisering från stadens invånare har också gjort att projektets geografiska omfång nu är fyra gånger större än initialt beräknat.
 
 
Källa:  El Pais 21/9-14
 Fulltext  Info
 
politiken.se, Själagårdsgatan 17, 111 31 Stockholm, 08-20 28 68, redaktionen@politiken.se