Ämnen
 
Arbete
Bostad
Ekonomi
EU
Försvar
Juridik
Kommunikationer
Järnväg
Luftfart
Post
Sjöfart
Telekommunikation
Trafikpolitik
Väg
Kultur
Miljö
Näring
Politiska institutioner
Skatt
Social
Socialförsäkring
Utbildning
Utrikes




Sök i politiken.se:
   
104 artiklar om Väg
 
Bromma fortsatt het för Löfven
Statsminister Stefan Löfven (S) slipper motorvägsbygget Förbifart Stockholm i valrörelsen. Men Bromma flygplats förblir en het fråga.
18 dec 14

Fortsatt bråk om Förbifarten
Infrastrukturminister Anna Johansson (S) bjuder in Stockholms stad och landstinget i Stockholm till samtal om det omstridda vägbygget Förbifart Stockholm. Men den borgerliga majoriteten i landstinget tackar nej.
27 nov 14

Arbetet med förbifarten stoppas
Nu fryser Trafikverket det mesta av arbetet med Förbifart Stockholm. Orsaken är att regeringen beslutat frysa projektet fram till den 1 maj nästa år.
28 okt 14

Mot ett (privat)bilfritt Madrid
Från och med första januari 2015 kommer antalet bilar i Madrids stadskärna att minska drastiskt. Stadshuset, som styrs av Ana Botella från regeringspartiet Partido Popular, har beslutat att stänga av 352 hektar av Madrid stad för privatbilism. Enbart boende och leverantörer kommer kunna köra fritt i innerstan, skriver konservativa tidningen El País.
ÖPPEN25 sep 14 – El Pais 21/9-14

Turistrekord i Spanien - men inte bara glada miner
Mellan januari och augusti i år mottogs 45,4 miljoner turister i Spanien, vilket innebär ett historiskt rekord. Den ökande turismen har blivit den enskilt största motorn för ekonomisk återhämtning i ett krisande Spanien, skriver konservativa tidningen El País. Men inte alla gläds åt rekordet.
ÖPPEN25 sep 14 – El Diario 18/9-14, El Pais 22/9-14

Utländska fordon ska inte slippa undan
Regeringen föreslår användningsförbud för trängselskattesyndare - och trängselavgifter även för utländska fordon.
26 aug 14 – Lagrådsremiss: Trängselskatt för utländska fordon och vissa andra trängselskattefrågor

Stopp för svindyra taxiresor
Taxibolag som tar ”ordentligt” betalt måste meddela kunden om detta redan när resan beställs, och definitivt innan den påbörjas, antingen på papper eller via sms. Dessutom ska polisen kunna beslagta nummerskyltar från den taxi som kör utan godkänd taxameterutrustning.
18 jun 14 – Prop 2013/2014:241

Nya avgifter för illegala transporter
Regeringen förverkligar ett av Transportstyrelsens förslag på hur man kan stävja illegala inrikestransporter.
5 jun 14 – Prop 2013/2014:234

Stoppa taxis överpriser!
Taxibolag som tar ”ordentligt” betalt måste meddela kunden om detta redan när resan beställs, och definitivt innan den påbörjas, antingen på papper eller via sms. Dessutom ska polisen kunna beslagta nummerskyltar från den taxi som kör utan godkänd taxameterutrustning.
15 maj 14 – Lagrådsremiss: Tydlig prisuppgift vid taxiresor

Regeringen utreder dubbskatt
Regeringen tillsätter en utredning som ska ta fram förslag på hur höga partikelhalter i stockholmsluften ska kunna minskas.
13 mar 14 – Dir

Taxis överpriser ska stoppas
Alliansen aviserar lagändringar för att stävja överpriser på taxi och illegala körningar inom åkerinäringen. För sent, kritiserar Socialdemokraterna.
5 mar 14 – Transportstyrelsens presentation 28/2-14

Färre dubbdäck ska spara liv
Trafikverket får regeringens uppdrag att minska användningen av dubbdäck. Effekterna av dubbdäcksförbudet på Hornsgatan i Stockholm har varit goda med lägre halter av farliga partiklar i luften i Stockholms innerstad och att färre människor drabbas av sjukdomar som orsakas av luftföroreningar.
26 sep 13 – Uppdrag till Trafikverket rörande dubbdäck och dess effekter på människors hälsa

"Farligt trafikbeteende" förbjuds
Regeringen svänger och föreslår en lagändring som innebär att bilister och andra förare inte får ägna sig åt sms:ande eller andra störande aktiviteter. Men förslaget får kritik för att vara otydligt.
16 maj 13 – Debattartikel: Tuffare tag mot farligt beteende

Cykelsverige sågar utredning
Regeringens utredning skulle öka cyklingen och göra den säkrare. Men många sågar förslagen lagom till cykelsäsongen.
21 apr 13 – Inkomna remissvar på Ökad och säkrare cykling - en översyn av regler ur ett cyklingsperspektiv, SOU 2012:70

Regler för biluthyrning lättas
Idag måste en person som vill hyra ut bilar eller terrängmotorfordon i Sverige vara bosatta här. Detta strider mot EU-rättens regler om fri rörlighet för tjänster på den inre marknaden.
13 mar 13 – Prop 2012/2013:83

Nykterhetsvakter kom inte igång
För 2,5 år sedan inrättade regeringen en försöksverksamhet med särskilda trafiknykterhetskontrollörer i hamnar. Den floppade - men ska ändå förlängas.
13 feb 13 – Prop 2012/2013:68

Lägre avgift för trängselskattsyndare
Påminnelseavgiften för den som undlåter att betala trängselskatt sänks från 500 till 100 kronor. Även utländska fordon kommer att debiteras innanför vägtullarna.
13 feb 13 – SOU 2013:3

Trängselskatt ett faktum i Göteborg
Från och med klockan sex i dag tas trängselskatt ut för de som vill åka bil och lastbil till, från och via Göteborg. Mellan 8 och 18 kronor kostar det att åka på de stora lederna och in och ut från centrum.
2 jan 13

Lam utredning gör cyklister besvikna
Den första statliga utredningen om cyklisters förutsättningar att ta sig fram i trafiken lhar nyligen publicerats. Men den lägger knappt några skarpa förslag. Utredaren Kent Johansson menar att cyklingen kan främjas utan större ändringar av befintliga lagar och system. Branschorganisationen Svensk cykling är besviken.
7 nov 12 – SOU 2012:70

Effektiviteten är för låg
Anläggningsbranschen – som bygger och underhåller vägar och järnvägar – i Sverige omsätter ungefär 100 miljarder kronor varje år, och staten står för en knapp tredjedel av beställningarna. En utredning som har haft i uppdrag att utvärdera Trafikverkets roll har just lagt fram sitt slutbetänkande.
14 jun 12 – SOU 2012:39

Samma regler för alla lastbilschaufförer
Vägarbetstidslagen är en skyddslag som syftar till att skydda trafikanter mot trötta förare. Egenföretagare som driver små åkerier eller själva kör lastbil har hittills inte omfattats. Efter en maning från EU-kommissionen blir det ändring på den saken.
23 feb 12 – Prop 2011/2012:69

Flera nya körkortskategorier
Ett av syftena med EU:s tredje körkortsdirektiv är att åstadkomma ökad trafiksäkerhet, främst för olika slags motorcyklister, som är överrepresenterade i olyckstatistiken. För svenska förares och myndigheters del innebär de nya körkortskategorierna dock en hel del krångel.
27 okt 11 – Prop 2011/2012:25

Riksdagen vill förbjuda eftersupning
Riksdagen har beslutat att begära ett förslag från regeringen om kriminalisering av så kallad eftersupning.
30 mar 11 – Snabbprotokoll 2010/2011:79

Bilismen har ett slut
Jag hörde författaren och bilarbetaren Lars Henriksson säga i en radiointervju att hans nya bok, Slutkört, är skriven till hans arbetskamrater på Volvo. Inte bara till dem så klart, men det märks att han har haft dem i åtanke och det är kanske det bästa med boken. Anna Nygård recenserar.
24 mar 11 – Henriksson, Lars : Slutkört

Eftersupning kriminaliseras
Ett enigt socialutskott föreslår att så kallad eftersupning kriminaliseras. Utskottet begär att regeringen lämnar ett förslag till riksdagen om hur detta ska ske.
17 mar 11 – TT

Skattefria alkolås kostar tio miljoner
Som ett led i ansträngningarna att nå det långsiktiga målet med nollvisionen; dvs att inga människor ska dödas i trafiken ingår att få bort alkohol från trafiken. Ett konkret steg som nu regeringen tar är att föreslå skattefrihet för alkolås i förmånsbilar.
9 feb 11 – Prop 2010/2011:58

Tjänstemän får kontrollera långtradare
Trötta chaffisar som kör på övertid är en trafikfara. Därför har polisen rätt att kontrollera hur länge ett visst fordon varit ute på vägarna respektivt stannat för en rast. Nu föreslår regeringen att även tjänstemän vi Trafikstyreslen ska ha rätt att pröva de så kallade färdskrivarna.
2 feb 11 – Prop 2010/2011:62

Alkolås i stället för indraget körkort
Även den som har dömts för grovt rattfylleri ska framöver kunna få behålla körkortet, men är förpliktad att använda alkolås under två års tid.
26 okt 10 – Prop 2010/2011:26

Ny finansiering av infrastruktur
Landsting, kommuner och privata företag är med och finansierar landets infrastruktur, byggandet av nya vägar till exempel. Men reglerna för medfinansiering måste göras tydligare, anser regeringen.
16 sep 10 – Dir 2010:92

Fler cyklister, färre olyckor
Svenskarna ska fås att cykla mer och därför måste trafikmiljön göras säkrare. Därtill har Näringsdepartementet gett en särskild utredare i uppdrag att se över trafikreglerna.
16 sep 10 – Dir 2010:93

Rödgröna kräver folkomröstning
Den rödgröna oppositionen vill hålla en regional folkomröstning om motorvägssatsningen Förbifart Stockholm. Även om det blir en borgerlig majoritet i Stockholm efter valet i höst så kommer de rödgröna om de får majoritet i riksdagen att tvinga fram en folkomröstning via en lagändring.
20 apr 10 – Pressmeddelande: Rödgröna satsningar på Stockholm

Skatten blir 8 - 18 kronor
Från och med 2013 införs trängselskatt i Göteborg. Regeringen lägger fram en proposition som innebär att det kommer att kosta 8 – 18 kronor att på vardagar passera betalstationer på väg in i eller ut ur Göteborgs centrala delar.
14 apr 10 – Prop 2009/2010:189

Medicinskt olämpliga bilförare anmäls
Det ska bli lättare för läkare att anmäla körkortsinnehavare som bedöms som medicinskt olämpliga bilförare till Transportstyrelsen för utredning. Läkare blir skyldiga att anmäla ”olämpliga” körkortsinnehavare i stället för som tidigare ”uppenbart olämpliga”.
31 mar 10

28 miljarder till Förbifart Stockholm
Alliansens fyra partiledare har deklarerat att om man får förnyat förtroende efter valet i höst så satsar man 28 miljarder kronor på bygget av Förbifart Stockholm; den stora motorvägssatsningen väster om Stockholm, rakt över öarna i Mälaren.
30 mar 10 – DN-debattartikel om Förbifart Stockholm

Ja till ny tunnel under Göta Älv
Regeringen säger ja till bygget av Marieholmstunneln i Göteborg. Vägverket får bygga en 498 meter lång tunnel med motorvägsstandard och tre filer i vardera riktningen under Göta Älv från Marieholmsmotet till Ringön.
25 mar 10 – Pressmeddelande: Marieholmstunneln får klartecken

Enklare resor med buss och båt
EU:s transportministerråd har beslutat att anta en förordning som förbättrar buss- och båtpassagerares möjligheter att få assistans, kompensation och information vid försenade eller inställda resor.
11 mar 10 – Pressmeddelande: Ökade rättigheter för Europas buss- och båtpassagerare

Trängselskatt i Göteborg
Finansdepartementet säger ja till trängselskatt i Göteborg. Från och med 1 januari 2013 ska också göteborgarna betala för att köra bil i centrum.
4 mar 10 – Promemoria: Promemoria om införande av trängselskatt i Göteborg

Svensk-norsk laddning av elbilar
Sverige och Norge ska bygga en gemensam laddinfrastruktur för elbilar. Regeringen har gett i uppdrag åt Vägverket, Transportstyrelsen, Energimyndigheten och Energimarknadsinspektionen att i samarbete med de norska motsvarigheterna planera och genomföra en infrastruktur för laddning av elbilar.
9 feb 10 – Pressmeddelande: Svensk-norskt samarbete kring laddinfrastruktur för elbilar

Bättre information om taxipris
Informationen om priserna för taxiresor ska göras tydligare. Regeringen har gett Transportstyrelsen i uppdrag att göra en översyn av bestämmelserna om prisinformation för taxiresor. Transportstyrelsen ska samråda med Konsumentverket, Konkurrensverket och taxibranschen.
4 feb 10 – Pressmeddelande: Uppdrag att se över taxipriserna

Halvera antalet döda i trafiken
En strategi för europeisk trafiksäkerhet bör ha målsättningen att halvera antalet döda i trafiken till år 2020. Det sa Leif Zetterberg, statssekreterare på näringsdepartementet vid en konferens i Bryssel ordnad av EU-kommissionen.
2 dec 09

Dålig produktivitet i anläggningsbranschen
Produktivitetsutvecklingen inom anläggningsbranschen är dålig. Det slog regeringen fast i en proposition om Framtidens resor och transporter (prop. 2008/09:35). Likaså bedömdes innovationsförmågan och konkurrensen vara svag.
28 okt 09 – Dir 2009:92

Regeringen tillåter förbud mot dubbdäck
Regeringen ger kommunerna möjlighet att införa förbud mot dubbdäck på vissa vägsträckor redan i vinter.
22 okt 09 – Pressmeddelande: Nya regler för vinterdäck/dubbdäck

Bilprovningens monopol avskaffas
Regeringen har beslutat att avskaffa Svensk Bilprovnings monopol. EN proposition om det läggs fram inom kort.
1 okt 09

1,6 miljarder på väg och järnväg
I väntan på höstens stora infrastrukturproposition satsar regeringen 1,6 miljarder kronor på ökad underhåll och investeringar i järnvägar och vägar i budgeten för 2010.
17 sep 09

Motorvägsbygget fick klartecken
Regeringen beslutade på torsdagen att den omstridda motorvägen väster om Stockholm, ”Förbifart Stockholm”, ska få byggas. Motorvägen kommer att kosta 27 miljarder kronor. Vägbygget ska starta 2012 och vara klart åtta år senare, 2020.
3 sep 09 – Regeringsbeslut 2009-09-03

Slut med miljöbilspremien
I morgon upphör den populära miljöbilspremien på 10 000 kronor att gälla. Och köparna har passat på - under maj månad slog andelen sålda miljöbilar rekord.
30 jun 09

Trafikskadeutredning tar längre tid
Att utreda förslaget att överföra vissa socialförsäkringsutgifter till trafikförsäkringen var betydligt svårare än regeringen tänkt sig. Nu får utredningen förlängd tid för andra gången. Först skulle den vara klar 30 april i fjol, sedan den 15 juni år och nu ska den komma senast den 18 december i år.
20 maj 09 – Dir 2009:43

Bilkörningen minskar i Sverige
Dyrare bensin får svenskarna att ställa bilen. Den slutsatsen drar Svenska Petroleuminstitutet sedan bensinförsäljningen fallit med sju procent i juni, klart mer än väntat.
13 aug 08

Sverige bör satsa på elbilar
Sverige bör satsa stort på elbilen. Transportsektorn måste reducera utsläppen av växthusgaser. En sådan satsning skulle också ge Sverige ett försteg i den globala konkurrensen, skriver Globaliseringsrådet.
28 maj 08

Vägverket vill ha mera pengar
Vägverket vill ha 3,6 miljarder kronor extra till vägarna jämfört med vad som är angivet i budgetpropositionen för 2008. Det innebär totalt 23,2 miljarder kronor för 2009.
3 mar 08

Små klimatvinster från etanol
De flesta av dagens biodrivmedel är inte långsiktigt hållbara, varken ekonomiskt eller klimatmässigt. De kommer bara att kunna spela en mindre roll i försöken att få ner utsläppen från trafiken, enligt en ny rapport.
14 feb 08

Kågeson försvarar bilen
Per Kågeson, känd som kunnig och radikal miljövän, ställer frågan: Vilken framtid har vägtrafiken? Och hans svar är entydigt: Bilarna är här för att stanna. Så är det i Västvärden, och så blir det i Indien och Kina. Men bilarna kan inte drivas med bensin i all framtid.
7 feb 08 – Kågeson, Per: Vilken framtid har bilen? En analys av vägtrafiken.

Stockholmsbilism stör klimatpolitik
I en tid när alla vet att bilismen är miljöskadlig - bensinförbrukning och CO2-utsläpp måste minskas - föreslår Stockholmspolitikerna ett stort motorvägsbygge, "Förbifart Stockholm", till en kostnad av 25 miljarder kronor. Utsläppen från bilarna i Stockholm ökar med 80 procent.
20 dec 07 – Samlad trafiklösning Stockholmsregionen för miljö och tillväxt. Till 2020 med utblick mot 2030

Ny trafikförsäkring försenad
Omläggningen av trafikförsäkringen blir försenad i minst ett år. Utredaren klarar inte av uppgiften inom utsatt tid.
29 nov 07

Vägverket: Sjuka borde mista körkort
Tiotusentals svenskar är så sjuka att de är olämpliga som bilförare och därför borde få sina körkort indragna. Det anser Vägverket som nu kritiserar läkarkåren för att strunta i sin skyldighet att anmäla medicinskt olämpliga förare till länsstyrelsen.
28 nov 07

Svensk bilpark klarar inte miljömål
Inga av Sveriges vanligaste bilar platsar på Folksams lista över de säkraste och miljövänligaste begagnade bilarna. Listan domineras av dieselbilar, där andelen i Sverige ligger under Europasnittet.
27 nov 07 – Folksam: Säkra och miljövänliga bilar

Trängselskatten snart tillbaka
En av de mest infekterade politiska frågorna de senaste åren kan snart läggas till handlingarna. Trängselskatten ska återinföras den 1 augusti, föreslår regeringen. Förslaget har överlämnats till riksdagen.
12 apr 07 – Prop 2006/2007:109

Biltullar för taxi och färdtjänst
Färdtjänst och taxi kommer inte att slippa undan trängselavgifterna. Undantaget för miljöbilar begränsas till fem år. Intäkterna får inte bli för låga, anser regeringen.
7 mar 07 – Regeringen: Vägavgift i form av trängselskatt

Rekordmånga vill ha trängselskatt
Två av tre stockholmare vill återinföra trängselskatten, visar en ny undersökning. Även utanför tullarna säger en majoritet ja till avgiften.
5 mar 07 – Trängselskatt, Folkomröstningar 2006-09-17

Trängselskatten återinförs nästa år
Trängselskatten återinförs i Stockholm redan nästa år, meddelade infrastrukturminister Åsa Torstensson på fredagen. Intäkterna ska enbart gå till vägbyggen.
10 nov 06 – Regeringen: Trafiklösning Stockholm

Fortsatt färre bilar i Stockholm
Sedan i vintras har trafiken blivit allt tätare i Stockholm. Men det är betydligt färre bilar på gatorna nu jämfört med i maj förra året, visar en ny undersökning.
13 jun 06 – Miljöavgiftskansliet: Analysgruppens sammanfattning

Kraftig majoritet för trängselskatt
En stor majoritet - 62 procent - av stockholmarna säger nu ja till den omstridda trängselskatten. Det visar en ny Sifo-mätning. Moderaternas väljare står ensamma på nejsidan.
17 maj 06 – Sifo: Vad tycker stockholmarna om trängelskatten?

Fortsatt mindre trafik i Stockholm
Färre bilar och kortare köer. Så såg det ut när trängselskatten infördes i Stockholm i januari. Nya mätningar visar att trenden håller i sig och att stockholmarna blir allt mer positiva till den nya vägskatten.
13 mar 06 – Miljöavgiftskansliet: Stockholmsförsöket februari

Snabb succé för trängselskatten
Stockholms nya trängselskatt har än så länge blivit en succé. Bilköerna har minskat och trafiken flyter på betydligt snabbare än tidigare. En huvudstad utan köer skulle ge miljardsvinster, enligt Stockholms Handelskammare.
19 jan 06 – Miljöavgiftskansliet: Utvärdering av trängselskatten

Fler rapporter om Hallandsåsen
Den så kallade Hallandsåskommittén, som har i uppdrag att följa tunnelbygget genom Hallandsåsen, ska rapportera sina iakttagelser till regeringen i mars varje år fram till och med 2008, då en slutrapport ska vara klar.
4 jan 06 – Dir 2005:144

En samlad inspektion för all trafik
En särskild utredare ska undersöka möjligheten att slå samman inspektionen för väg- och järnvägstrafiken med sjö- och luftfartstrafiken till en gemensam kontrollorganisation.
24 okt 05 – Dir 2005:108

Fler alkolås ska stoppa rattfylleriet
Ökad användning av alkolås ska tillsammans med fler utandningskontroller och en förnyad trafikförsäkring stoppa rattfylleriet på våra väger. Det skriver regeringens utredare Karin Svensson Smith i ett nytt betänkande.
2 sep 05 – SOU 2005:72

Utredning om vägavgifter förlängs
Utredningen av vägavgifter på planerade och nya vägsträckor av E6 i Västra Götalands län har beviljats mer tid. Uppdraget ska enligt regeringens nya direktiv redovisas senast den 1 april 2006.
9 maj 05 – Dir 2005:49

Ett gemensamt körkort för chaufförer i EU
EU har beslutat att medlemsländerna ska införa gemensamma körkortsregler för yrksechaufförer. Utbildningen av förare som kör tunga lastbilar och bussar ska bli likvärdig.
20 okt 04 – Dir 2004:123

Skärpt straffansvar för bilägare
Var femte bilförare kör för fort, enligt polisens bedömningar. Genom att öka användningen av automatisk övervakning och samtidigt ändra straffansvaret - från förare till ägare – hoppas regeringen få stopp på fartsyndarna.
1 jun 04 – Dir 2004:74

Biltullar ska betala kollektivtrafik
Nästa år införs ett försök med biltullar i Stockholm. Varje in- och utresa från innerstaden kommer att beläggas med en avgift. Intäkterna går till staten och ska satsas på kollektivtrafiken, enligt regeringens förslag. Men de totala miljövinsterna är små.
30 apr 04 – Prop 2003/2004:145

Mer tid för förarbevisutredning
Regeringen har beslutat att utvidga uppdraget för förarbevisutredningen, som tillsattes i september förra året. Det ursprungliga uppdraget syftade till att se över regelverket om förarbevis för moped klass I samt terrängskoter. Uppdraget ska nu kompletteras med en översyn av reglerna kring moped klass II. Sista datum för redovisning är satt till den 1 juni 2005.
15 apr 04 – Dir 2004:30

Borgerligt förorts-nej till trängselavgifter
I tolv borgerliga kranskommuner proteströstade man mot Stockholms stads planer på trängselavgifter (biltullar).
15 sep 03

Utredning om vägs ände
Statens politik om landets enskilda vägar ska analyseras från grunden. Regeringen har tillsatt en utredning som ska undersöka syftet med statsbidragen till de enskilda vägarna och vilka mål som anslagen förväntas uppfylla. För 1999 uppgår anslagen till de enskilda vägarna till 566 miljoner kronor.
21 jan 00 – Dir 1999:93

Dennispaketet och Öresundsbron på skatten
Staten har ställt ut garantier för 275 miljarder kronor till banker, bostadsföretag, exportföretag och olika väg- och brobyggen. Av detta belopp beräknas 23 miljarder kronor, brutto, gå förlorat.
17 dec 99 – Statliga kreditgarantier – kontrollen över risktagandet: Rapport från riksdagens revisorer 1999/2000:1

Säkrare fönsterhissar i bilar
Ökade krav ska ställas på fönsterhissar och annan elektrisk utrustning i bilar. Det har ministerrådet enats om.
5 nov 99 – EU:s ministerråd

Skattelättnad för miljöbilar
Det ska inte straffa sig att köpa miljövänliga bilar. I en promemoria från finansdepartementet föreslås att förmånsvärdet för miljöbilar ska sänkas så att det motsvarar förmånsvärdet för jämförbara bilar som drivs med bensin eller diesel.
27 aug 99 – Ds 1999:34

Vägar och bilar kan produktsäkras
Bestämmelser om produkters och tjänsters säkerhet kan komma att gälla också inom vägtrafiken. Regeringen vill ha utrett vilket ansvar bland andra bilindustri och väghållare bör ha för trafiksäkerheten.
13 aug 99 – Dir 1999:64

Dyrare att slarva med trafikförsäkringen
Den som efter den 1 juli inte betalar sin trafikförsäkring i tid ska få högre straffavgift än i dag.
7 maj 99 – LU 1998/1999:19

Bättre villkor för trafikskadad turist
Den som råkar ut för en trafikolycka i ett annat EU-land ska kunna kontakta motpartens försäkringsbolag i hemlandet.
11 dec 98 – EU:s ministerråd

Vägavgifter relateras till miljön
EU:s ministerråd har enats om att vägavgifterna för tung trafik i det så kallade Eurovinjettsystemet ska graderas utifrån fordonens miljöpåverkan.
4 dec 98 – EU:s ministerråd

Registreringsbevis likriktas
Europaparlamentet har, med några ändringsförslag, godkänt ett direktivförslag om gemensamma minimikrav på registreringsbevis för motorfordon och släpfordon. Med mer likartade registreringsbevis inom EU blir det lättare för trafikpolisen och andra myndigheter att förstå vad som står i dem, något som i sin tur ska underlätta vägkontroller, omregistrering i andra länder och även kampen mot bedrägerier.
5 jun 98 – EU-parlamentet

Majoritet för Södra länken i Stockholm
Södra länken mellan Essingeleden och Värmdöleden ska byggas och till största delen betalas av staten, beslutade riksdagen. Lånen kostar statskassan en miljon kronor om dagen i 25 år.
15 maj 98 – TU 1997/1998:5

Regeringen städar upp i snårig körkortslagstiftning
Texterna i de olika körkortslagarna har blivit alltmer ogenomträngliga. Regeringen vill instifta en ny lag som ska bringa klarhet i körkortsfrågorna.
27 mar 98 – Prop 1997/1998:124

Skärpta regler för yrkesförare
Buss- och lastbilsförare måste underkasta sig en läkarundersökning vid 45 års ålder för att få behålla tillståndet.
27 mar 98 – Prop 1997/1998:124

EU-moppe med krav på körkort
EU-moppen gör entré i Sverige. Den går i 45 knyck men fordrar körkort.
27 mar 98 – Prop 1997/1998:124

Alkolås på den rattfulles bil
Rattfulla behöver i framtiden inte förlora körkortet. Regeringen vill dra i gång en försöksverksamhet med alkolås på de rattfullas bilar.
27 mar 98 – Prop 1997/1998:124

Polisen kan få kontrollera säkring av laster
Regeringen bör utreda polisens befogenheter att kontrollera om lastbilar på vägar och färjor är säkert lastade, anser riksdagen.
27 mar 98 – TU 1997/1998:8

Långbänk om nyktra bilförare
Antalet dödade i trafikolyckor på vägarna i EU bör kunna minskas från 45 000 per år till högst 25 000 år 2010, anser Europaparlamentet. Men enligt den ansvarige kommissionären Niel Kinnock är ett sådant konkret, gemensamt mål för trafiksäkerheten orealistiskt.
20 mar 98 – EU-parlamentet

Nollvision för all trafik
Det övergripande målet för transportpolitiken ska vara ”att säkerställa en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgarna och näringslivet i hela landet”, föreslår regeringen.
13 mar 98 – Prop 1997/1998:56

Staten riskerar förlora 1,3 miljarder
Regeringen rensar upp i Dennispaketets skulder. I en proposition presenterar regeringen slutnotan för det havererade Dennispaketet.
6 mar 98 – Prop 1997/1998:123

Grönt ljus för Södra Länken och Årstabron
Det är nu klart med finansieringen av Södra Länken och den järnvägsbro som ska byggas över Årstaviken i Stockholm. Staten skjuter till 5,68 miljarder kronor till Södra länken och 100 miljoner till Årstabron.
6 mar 98 – Prop 1997/1998:123, Skriv 1997/1998:143

Vägavgift för tung trafik
Svenska åkare ska betala en vägavgift som ger tillträde till vägnätet i Sverige, Danmark, Tyskland, Belgien, Nederländerna och Luxemburg. Avgiften kompenseras med sänkt fordonsskatt.
12 dec 97 – SkU 1997/1998:7

Ja till Citytunneln
Riksdagen har godkänt att en tunnel för tågtrafik ska byggas mellan Malmö Central och Öresundsbron. Kostnaden beräknas till cirka fem miljarder kronor.
14 nov 97 – TU 1997/1998:6

Skatten på motorcyklar femdubblas
Fordonsskatten på personbilar och motorcyklar bör göras lika för alla oavsett viktklass, enligt ett utredningsförslag. Därmed höjs skatten för motorcyklar från 220 kronor till 1 100 kronor om året.
24 okt 97 – SOU 1997:126

Ny vägavgift för lastbilar
Sverige ska gå in i ett gemensamt vägavgiftssystem tillsammans med fem andra EU-länder, föreslår regeringen. Avgiften gäller tunga fordon, som i stället får sänkt fordonsskatt.
10 okt 97 – Prop 1997/1998:12

Inget stopp för Södra länken
Kommunikationsminister Ines Uusman har inga planer på att stoppa vägverkets arbeten på ”Södra länken” i Stockholm och socialminister Margot Wallström tror inte att den svenska alkoholkonsumtionen kommer att minska så som planerat till år 2000. Det framkom vid riksdagens frågestund förra torsdagen.
3 okt 97 – Riksdagsdebatt

Vägverket får samlat ansvar för trafiksäkerheten
Samordningsansvaret för trafiksäkerheten läggs på de regionala trafikverken, föreslår regeringen. På så sätt ska rollfördelningen mellan länsstyrelserna och vägverket bli tydligare.
26 sep 97 – Prop 1997/1998:1

Extra trafikanslag
Regeringen gör några justeringar av budgeten för innevarande år:
26 sep 97 – Prop 1997/1998:1

Dyrare Citytunnel ändå lönsam
Citytunneln som förbinder Malmö Central med Öresundsbron ska byggas till en kostnad av fem miljarder kronor.
6 jun 97 – Prop 1996/1997:161

Enskilda vägar
Riksdagen har avskaffat lagen om enskilda vägar. Inrättande och drift av enskilda vägar kommer i fortsättningen att regleras av anläggningslagen och lagen om förvaltning av samfälligheter. Riksdagsbeslutet påverkar inte ekonomin för det enskilda vägnätet. Riksdagsbeslutet innebär att regeringens förslag har godkänts. Lagändringen träder i kraft den 1 januari 1998.
23 maj 97 – TU 1996/1997:8

Sänkt fartgräns och nytt körkortssystem ska ge säkrare vägtrafik
Kommunerna bör få rätt att sänka hastighetsgränserna till 30 kilometer i timmen i tättbebyggda områden, enligt en utredning från regeringskansliet.
11 apr 97 – Ds 1997:13

En halv miljard ingen kapitalförstöring
De pengar som hittills har satsats på Norra länken är inte bortkastade. I en interpellationsdebatt sade sig Ines Uusmann fortfarande ha fullt förtroende för Vägverket.
14 feb 97 – Riksdagsdebatt

Ändrad skiktgräns finansierar bilförmån
Det blir billigare att åka tjänstebil från och med årsskiftet. Då sänks skatten för förmånsbilar.
29 nov 96 – FiU 1996/1997:1

politiken.se, Själagårdsgatan 17, 111 31 Stockholm, 08-20 28 68, redaktionen@politiken.se